Aktualności

Targi wina Brazylia 24-28.09 2019 r.

Wines of Brasil

W dniach od 24 do 28 września 2019r. na zaproszenie Brazylijskiego Instytutu Wina w imieniu Willa Win miałem okazję uczestniczyć w targach wina Wine South America, w Bento Goncalves, Brazylia.

Firma Willa Win była jedynym polskim importerem, który został zaproszony na tę misję, a z całej Europy było ich zaledwie sześciu.

Po 23 godzinach podróży samolotem z 3 przesiadkami dotarłem do portu końcowego w Porto Alegre, potem jeszcze ponad godzina podróży samochodem do Bento Goncalves i w końcu byłem na miejscu. Pierwszą niespodzianką okazał się klimat panujący w tej części Brazyli, nie tropikalny, a typowo śródziemnomorski, jednak to nie on był największym zaskoczeniem.

Pierwsze popołudnie i pierwsza niespodzianka, kolacja w winnicy wraz z degustacją bardzo dobrych win musujących, które wcale nie są biedniejszym bratem Szampana, Cava czy Prosecco, ale bardzo często są równie dobre lub nawet lepsze jakościowo od swojej konkurencji.  Wina musujące stanowią niemalże połowę całej produkcji win w Brazylii i muszę powiedzieć, że absolutnie brazylijscy winiarze potrafią je robić. Za nieduże pieniądze można kupić dobrej jakości Prosecco jak i inne wina robione metodą Charmata czy metodą klasyczną. Wcale nie popełniłem błędu nazywając część win musujących w Brazylii Prosecco - po prostu lokalni producenci mają do tego prawo, robią je ze szczepu Glera i mają zgodę na sprzedaż wina pod marką Prosecco do wszystkich krajów Ameryki Południowej, Ameryki Północnej i Azji. Jedynym kontynentem, do którego nie mogą tego wina eksportować to Europa !

Wróćmy jednak do kolejnych dni i kolejnych wydarzeń. Następnego dnia o poranku miałem okazję uczestniczyć w Kursie Wiedzy o winach brazylijskich prowadzonym przez dyplomowanych sommelierów z Wine & Spirit Education Trust (WSET).  Podczas tego szkolenia miałem okazję zapoznać się z bogatą kulturą winiarską Brazylii,  jakże nieodkrytą do dziś w Polsce. Było też kilka zaskoczeń, chociażby fakt że 50% wszystkich zbiorów winogron wykorzystywanych jest do produkcji soków winogronowych, a nie do produkcji wina ! Oto jeszcze kilka faktów związanych z winiarstwem w Brazylii:

powierzchnia upraw winorośli 82 000 ha
15 największy producent wina na świecie
dominujące białe szczepy to: Chardonnay, Muscat, Riesling, Glera, Sauvignon Blanc
dominujące czerwone szczepy to: Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Cabernet Franc i Tannat
Popołudnie jak zwykle było wypełnione kilkunastoma spotkaniami z winiarzami na ich  bardzo eleganckich stoiskach. Wieczorem już tradycyjnie niesamowita kolacja, w kolejnej imponującej winniccy, tym razem Casa Valduga, podczas której spróbowałem 14 różnych makaronów i kilku bardzo dobrych win. Kuchnia i wino uzupełniało się wyśmienicie, było czuć przenikającą się smakami ucztę o włoskich korzeniach.

Kolejny dzień i kolejna bardzo interesująca atrakcja winiarską - wycieczka po regionie Serra Gaucha starym, klasycznym pociągiem z wagonami przystosowanymi o degustacji wina, muzyką i wspólnym śpiewem.

Opuszczałem Brazylię w przeświadczeniu, że wina z tego kraju już w niedługim czasie staną się istotną częścią kultury winiarskiej także i w Polsce.

Polecam, kupujcie, degustujcie wina z Brazylii jak tylko będziecie mieli okazję je gdzieś zdobyć. Już niedługo zagoszczą także w portfolio Willa Win i Manufaktury Wina, będziemy Was o tym na pewno informować !!!

Cezary Jarocki, sommelier

Targi wina Brazylia 24-28.09 2019 r.
Wybraliśmy kilka pozycji winiarskich

Nawiązanie w styczniu 2020 roku współpracy z Włoskim Międzynarodowym Instytutem Kulinarnym

Kolejnym ważnym krokiem, który zrobiliśmy, to nawiązanie ścisłej współpracy z Instytutem Kulinarnym ICiF.

Pracujemy już wiele lat z gastronomią, z szefami kuchni, ze światem kulinarnym i winiarskim.

Nadszedł więc czas na wspólny projekt!

Staliśmy się w 2020 roku wyłącznym przedstawicielstwem tej elitarnej szkoły w Polsce z czego jesteśmy dumni.

Doświadczenie zawodowych kucharzy i sommelierów tej szkoły, często pracujących w restauracjach z gwiazdkami

Michelin, to dla nas ogromne wsparcie.

Tą wiedzę nie tylko chcemy zdobywać, ale przede wszystkim chcemy się nią dzielić poprzez organizowanie wyjazdów na

warsztaty do szkoły.

Wyjazd studyjny Szefów Kuchni

W dniach 23-25 października 2019 r. wybraliśmy się z organizatorami i jury kulinarnym

międzynarodowego konkursu kulinarnego "Archimagirus" na studyjny wyjazd do szkoły ICIF

w Piemoncie. Celem wyjazdu było poznanie regionu piemonckiego z bliska, tj. od strony kuchni

i jej cech charakterystycznych ale także uzupełnienie wiedzy kulinarnej wiedzą winiarską.

Ponadto, skoro rozpoczęliśmy współpracę, to chcieliśmy zobaczyć szkołę i jej pracę z bliska.

Organizatorzy wyjazdu, nasi sommelierzy: Anna Jarocka odpowiedzialna za eventy oraz Krzysztof Kwiatkowski członek zarządu spółki

zadbali o część edukacyjną, doświadczalną i rozrywkową.  Naszym wsparciem była Aneta Tyczyńska - wydawca miesięcznika "Akademia Kulinarna"

Wszytko rozpoczęło się w Lombardii, w Bergamo dobrą kawą espresso potem było Asti i zwiedzanie winnicy, wino i lunch,

zresztą szkoda się rozpisywać....

Zapraszamy do artykułu załączonego poniżej i kilku zdjęć.

życzymy miłej lektury

Zespół ds. marketingu

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.